5 pomysłów na lekkostrawne śniadania

0
71
lekkostrawne śniadania

Nie bez powodu śniadanie jest uznawane za najważniejszy posiłek. Dzięki niemu dostarczamy swojemu organizmowi niezbędne składniki odżywcze oraz energię na resztę dnia. W poniższym artykule dowiesz się, dlaczego nie powinno się rezygnować z tego posiłku oraz poznasz pomysły na szybkie i lekkostrawne śniadania.

Śniadanie ‒ dlaczego jest takie ważne?

Według zasad zdrowego żywienia, które podaje Instytut Żywności i Żywienia, każdego dnia powinniśmy spożywać od 4 do 5 posiłków w 3-godzinnym odstępie. Dzięki temu zmniejszamy ilość przekąsek spożywanych między posiłkami.

Rozpoczynając swój dzień od śniadania, dostarczamy organizmowi niezbędnej energii i przyspieszamy metabolizm, który zwalnia podczas snu. Dlatego tak ważne jest, aby śniadanie spożyć do 2 godzin od momentu wstania z łóżka[1].

Niestety, jak zauważają dietetycy, coraz większa liczba pacjentów przyznaje się, że rezygnuje ze śniadania. Powody bywają różne ‒ brak czasu przed wyjściem do pracy/szkoły, brak apetytu w godzinach porannych, a nawet świadoma rezygnacja z tego posiłku.

Skutki takich decyzji mogą jednak przynieść naszemu organizmowi bardzo dużo szkody. Liczne badania wskazują, że uczniowie, którzy nie jedzą śniadań mają większe problemy z koncentracją, zapamiętywaniem, bywają rozdrażnieni, zmęczeni i mają gorsze wyniki w nauce[2].

Śniadanie ‒ zalety

Spożywanie śniadań posiada wiele zalet nie tylko w przypadku młodzieży, ale i osób dorosłych. Jedząc śniadanie regularnie, zmniejszamy ryzyko wystąpienia nadciśnienia tętniczego, cukrzycy typu 2 oraz otyłości. Śniadanie ma także wpływ na poprawę naszego nastroju, poprawia pamięć krótkotrwałą i epizodyczną oraz zwiększa naszą kreatywność.

Pomysły na lekkostrawne śniadania

Przygotowanie zdrowego i lekkostrawnego śniadania wcale nie musi być czasochłonne. Poniżej znajdziesz 5 pomysłów na przygotowanie śniadania.

Owsianka ‒ dieta bogata w błonnik

Owsianka uznawana jest za jedno z najzdrowszych śniadań. Ziarna owsa są bogate w witaminę E, która zapobiega procesom starzenia i chroni przed nowotworami oraz witaminę B, która wpływa na pracę mózgu.

To jednak nie wszystkie zalety, jakie posiada owsianka. Dieta bogata w błonnik świetnie sprawdzi się w przypadku osób zmagających się z wysokim cholesterolem, pomaga zapobiegać chorobom serca i poprawia perystaltykę jelit.

Warto także pamiętać o niskim indeksie glikemicznym, jaki posiada owsianka. Dieta z jej wykorzystaniem sprawdzi się świetnie wśród diabetyków.

Ponadto, dodając do owsianki świeże i suszone owoce, a także orzechy i nasiona dodatkowo zwiększasz jej wartości odżywcze.

Grzanki z awokado

Awokado to źródło kwasów Omega-6 i Omega-3, które pomagają w walce z hipercholesterolemią i miażdżycą. Wystarczy, że na grzance z pełnoziarnistego pieczywa umieścisz pokrojone w paski awokado, doprawisz solą i pieprzem i pełnowartościowy posiłek gotowy[3]!

Pudding z nasionami chia

Nasiona chia są źródłem kwasów Omega-3 oraz potasu, który wpływa dodatnio na ciśnienie krwi. Ponadto zawierają dużą ilość błonnika, który wspiera procesy trawienne.

Aby przygotować pudding z nasionami chia, wystarczy wieczorem zalać je mlekiem. W zależności od upodobań można dodać kakao lub odrobinę miodu, a rano pokroić świeże owoce.

Jaglanka z owocami

Kasza jaglana jest źródłem antyoksydantów, które przeciwdziałają powstawaniu nowotworów, jest także źródłem witamin z grupy B. Aby ją przygotować, wystarczy ugotować ją na mleku i w zależności od upodobań dodać do niej ulubione owoce lub odrobinę miodu.

Owocowe smoothie z płatkami owsianymi

To świetne rozwiązanie dla osób, które żyją w biegu. W zależności od naszych upodobań, wystarczy pokroić nasze ulubione owoce, zblendować je z dodatkiem roślinnego mleka lub jogurtu naturalnego i gotowe! Możemy także dodać nasiona chia lub płatki owsiane.

[1]https://ncez.pl/abc-zywienia-/zasady-zdrowego-zywienia/sniadanie—–dlaczego-to-najwazniejszy-posilek-dnia- [dostęp online: 07.08.2020].

[2] https://dietetycy.org.pl/sniadanie-dlaczego-takie-wazne/ [dostęp online: 07.08.2020].

[3]https://wformie24.poradnikzdrowie.pl/odzywianie/zdrowe-odzywianie/zdrowe-sniadanie-na-szybko-6-pomyslow-na-sniadania-dla-zapracowanych-aa-jZ74-bsTA-3aYp.html [dostęp online: 07.08.2020].

PODZIEL SIĘ

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here