Mały korzeń o wielkiej mocy!

0
35
Ashawaganda

Wśród wielu naturalnych suplementów diety na szczególną uwagę zasługuje roślina o trudnej nazwie – Ashwagandha. Wykazuje ona szereg dobroczynnych właściwości, które od tysięcy lat doceniane są w medycynie ajurwedyjskiej. Dlaczego warto ją suplementować? Na to pytanie odpowiadamy w naszym artykule.

Początki w medycynie ajurwedyjskiej

Ta lecznicza roślina od wieków stosowania jest w hinduskiej medycynie ludowej (medycynie ajurwedyjskiej), gdzie wykorzystuje się jej szerokie spektrum działania. Ashwaganda posiada naturalne właściwości adaptogenne, tzn. zdolności do usprawniania różnych funkcji organizmu. Choć jej łacińska nazwa sugeruje brak energii (łac. withania somnifera, czyli witania ospała), w rzeczywistości ta niewielkich rozmiarów roślina sprzyja także witalności, dodając energii. Docenią ją zwłaszcza sportowcy, a to z uwagi na jej działanie zwiększające wydolność fizyczną organizmu oraz przyspieszające regenerację mięśni. W ofercie sklepu Anny Lewandowskiej znajdziesz między innymi suplement diety Ashwaganda w formie kapsułek.

Spokój ducha

Chociaż korzenie tego korzenia sięgają tradycyjnej medycyny dalekich Indii, jej prozdrowotne właściwości podbiły świat. obiegła świat. Poza wspomnianymi właściwościami związanymi z wydajnością sportową, korzeń żeń-szenia indyjskiego pozytywnie oddziałuje również na układ nerwowy, wykazując działanie wyciszające i uspokajające. Korzeń żeń-szenia indyjskiego może pomóc w zmniejszeniu poziomu kortyzolu, czyli hormonu, który bywa znacznie podwyższony u przewlekle zestresowanych osób. Wspomaga też układ odpornościowy.

Indyjski odpowiednik chińskiego żen-szenia

Ashawaganda znana jest również pod nazwą żeń-szeń indyjski. W Indiach jest równie popularna jak jej odpowiednik stosowany w medycynie chińskiej. Surowcem jest zarówno korzeń witani ospałej jak i części nadziemne, z których wykorzystuje się przede wszystkim owoce. Swoje dobroczynne właściwości zawdzięcza przede wszystkim witanolidom oraz glikowitanolidom. To właśnie te ostatnie grupy związków odpowiadają za wspomniane działanie adaptogenne rośliny. Jak widać Indiom zawdzięczamy nie tylko kojącą nerwy jogę, ale i wspaniały naturalny środek antystresowy.

Inne właściwości

Wśród innych właściwości rośliny wymienia się też działanie wspomagające procesy antyoksydacyjne, poprawiające profil lipidowy krwi. O Ashwagandzie coraz częściej mówi się w kontekście chorób tarczycy, zwłaszcza często diagnozowanego autoimmunologicznego zapalenia tarczycy, czyli choroby Hashimoto, prowadzącego do niedoczynności tego ważnego gruczołu. Wskazuje się, że żeń-szeń indyjski może być korzystny dla normalizacji poziomu tarczycy u osób z niedoczynnością.

PODZIEL SIĘ

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here