Na czym polega podział olejów silnikowych ze względu na klasy lepkości?

0
452
olej 10w30

Jako właściciel samochodu wiesz pewnie, że wymiana oleju silnikowego to jeden z ważniejszych aspektów bieżącej dbałości o stan pojazdu. Jednak nie każdy wie, jaki podział obowiązuje w odniesieniu do olejów. Dzisiaj przyjrzymy się bliżej olejom półsyntetycznym i weźmiemy pod lupę jeden z popularniejszych rodzajów, czyli olej 10w30. Zapraszamy do lektury

Klasyfikacja lepkości olejów według SAE

Tak zwane klasy lepkości olejów silnikowych zostały wprowadzone przez amerykańskie Stowarzyszenie Inżynierów Motoryzacji SAE (ang. Society of Automotive Engineers, obecnie SAE International), czyli zawodową organizację skupiającą inżynierów zajmujących się motoryzacją, lotnictwem oraz maszynami wykorzystywanymi w przemyśle. Współczesne oleje to produkty wielosezonowe, dlatego też oznaczenie ich lepkości wskazuje parametry zarówno dla sezonu zimowego, jak i letniego. Pierwsza część członu oznacza tzw. zimową klasę lepkości oleju (literka „w” wskazuje na winter, czyli zimę) i określa do jakich minimalnych temperatur zachowuje on swoje optymalne parametry. Z kolei ostatnia liczba oznaczenia, wskazuje na odporność oleju na wysokie temperatury.

Ile klas lepkości wyróżniamy?

W nowoczesnych olejach silnikowych można wyróżnić nawet sześć niskotemperaturowych klas lepkości olejów silnikowych, a mianowicie: 0W, 5W, 10W, 15W, 20W oraz 25W. Im mniejsza jest liczba występująca w tym oznaczeniu, tym lepiej olej sprawdzi się w ujemnych temperaturach. Przykładowo oznaczenie 10W wskazuje, iż ciecz gęstnieje dopiero przy -25 stopniach Celsjusza, dlatego olej o takim zimowym parametrze idealnie sprawdzi się w chłodniejszym klimacie. Jeśli zaś chodzi o oznaczenie wysokotemperaturowej lepkości oleju, wyróżnia się tutaj pięć klas: 20, 30, 40, 50 i 60. Im większa jest liczba określająca klasę lepkości, tym wyższa może być temperatura otoczenia, w której olej silnikowy zachowa właściwą lepkość. Według SAE olej o wysokotemperaturowej lepkości na poziomie 30, zachowa optymalne parametry przy temperaturach otoczenia wynoszących do 20 stopni Celsjusza.

Olej 10w30: kiedy się sprawdzi?

W olejach półsyntetycznych, które stanowią swoisty kompromis między pełnymi syntetykami a olejami mineralnymi, znajduje się najczęściej ok. 70% bazy mineralnej oraz ok. 30% bazy syntetycznej. Takie smary wybierane są najczęściej do samochodów ze średnim przebiegiem, których właściciele nie chcą ponosić wyższych kosztów związanych z zakupem droższego oleju syntetycznego, a jednocześnie zależy im na optymalnej ochronie silnika. Przykładowo, półsyntetyczny olej 10w30 zapewni optymalną ochronę w przedziale temperatur otoczenia między minus 25 a plus 20 stopni Celsjusza, czyli sprawdzi się w szczególności w sezonie jesienno-zimowym oraz wiosną.

PODZIEL SIĘ

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here