Dieta w ciąży – co jeść, a czego unikać dla dobra mamy i dziecka?

0
47
Dieta w ciąży – ciężarna kobieta jedząca zdrową sałatkę

Jeżeli spodziewasz się dziecka, na pewno zależy Ci na tym, aby Twoja ciąża przebiegała prawidłowo, a maleństwo miało zapewnione wszystkie składniki odżywcze niezbędne do zdrowego rozwoju. Zapewne wiele razy słyszałaś, że ciąża to czas, w którym powinnaś jeść za dwoje i nie odmawiać sobie niczego. Ale czy tak jest naprawdę? Jak powinna wyglądać dieta w ciąży? Czego nie można jeść w ciąży, a jakie produkty przyszła mama powinna uwzględnić w swojej diecie?

Z tekstu dowiesz się:

  • jak powinna wyglądać dieta dla kobiet w ciąży,
  • jak powinien się prezentować jadłospis ciężarnej,
  • czego nie jeść w ciąży,
  • w jaki sposób dieta pudełkowa pomoże Ci zadbać o zdrowie Twoje i maluszka.

Jednego dnia czujesz się wspaniale, a kolejnego zmagasz się z porannymi mdłościami i niechęcią do niektórych produktów spożywczych oraz ich zapachów?

Jedzenie w ciąży ma wpływ nie tylko na zdrowie Twoje oraz Twojego dziecka, ale również na Twoją formę w jej trakcie i już po porodzie. Prawdopodobnie wolałabyś uniknąć  nadwagi i zastanawiania się, jak schudnąć po ciąży, w momencie, gdy Twoim całym światem będzie maleństwo. My podpowiemy Ci, jak to zrobić!

Dieta w ciąży

Jeżeli zależy Ci na dobrym samopoczuciu, powinnaś zadbać przede wszystkim o to, aby Twój jadłospis w ciąży był jak najbardziej urozmaicony.

Zadbaj o regularne spożywanie posiłków, tak aby uniknąć spadku cukru we krwi oraz niskiego poziomu energii. Jedzenie w ciąży mniejszych i częstszych posiłków może się okazać dobrą strategią, zwłaszcza w momencie, gdy zmagasz się z mdłościami i niewielkim apetytem.

Nie zmuszaj się do jedzenia produktów, na które nie masz ochoty, ale nie opieraj swojej diety jedynie na przetworzonej żywności. Ciąża nie jest czasem, w którym możesz sobie pozwolić na bezkarne objadanie się niezdrowymi przekąskami. To okres, w którym powinnaś zwracać szczególną uwagę na mikro- i makroskładniki  w swojej diecie.

Dieta w ciąży – jadłospis

Podczas układania swojego menu zadbaj o to, aby każdy z Twoich posiłków zawierał:

  • źródło pełnowartościowego białka (mięso, jaja, nabiał, rośliny strączkowe),
  • węglowodany złożone (pełnoziarniste kasze, ryż, chleb razowy),
  • zdrowe tłuszcze (awokado, oliwa z oliwek, orzechy i pestki oraz tłuste ryby) – kwasy omega-3 będą kluczowe dla rozwoju układu nerwowego maluszka, dlatego nie zapominaj o jedzeniu tłustych ryb (łosoś, halibut lub śledź) 2 razy w tygodniu.

Pamiętaj również o dodatku świeżych warzyw oraz owoców. Jeżeli nie masz ochoty na surowe warzywa, a Twoje trawienie jest nieco wolniejsze (u kobiet w ciąży zaparcia występują dość często), zamień je na warzywa gotowane na parze lub pieczone w piekarniku.

Zwróć szczególną uwagę na takie mikroskładniki jak witaminy C (jej doskonałymi źródłami są papryka, natka pietruszki czy brukselka) i E (możesz ją znaleźć m.in. w szpinaku, awokado, olejach roślinnych, pestkach dyni, słonecznika, siemieniu lnianym). Dzięki temu unikniesz niedoborów, które mogą się przyczyniać do niedokrwistości czy osteoporozy. 

Czego nie można jeść w ciąży?

Czego nie jeść w ciąży? Wielu specjalistów odradza jedzenie w ciąży takich produktów jak surowe mięso i surowe ryby czy też niepasteryzowanych produktów mlecznych, takich jak sery dojrzewające czy pleśniowe. Warto mieć to na uwadze i unikać tych produktów w celu zminimalizowania ryzyka zarażenia się bakterią E. coli.

Dodatkowo przyszła mama powinna unikać produktów mocno przetworzonych, bogatych w tłuszcze trans, utwardzone oleje roślinne oraz cukier.

W społeczeństwie wciąż krąży mit jedzenia za dwoje podczas ciąży. Tak naprawdę jednak w pierwszym trymestrze ciąży Twoje zapotrzebowanie kaloryczne się nie zmienia, w drugim trymestrze wzrasta ono o 360 kcal, a w trzecim o 475 kalorii.

Jeżeli masz zachcianki na słodkie produkty – postaw na zdrowsze zamienniki, takie jak owoce, gorzka czekolada, garść daktyli lub domowe kakao – będą one zdecydowanie zdrowszym wyborem.

Ciąża i dieta pudełkowa? Z NTFY zdrowe odżywianie w czasie ciąży to przyjemność!

Chciałabyś się lepiej odżywiać w czasie ciąży, ale nie masz czasu na przygotowywanie zdrowych posiłków? A może boisz się, że nie dostarczysz sobie wszystkich niezbędnych mikroskładników potrzebnych dla prawidłowego rozwoju dziecka?

Catering dietetyczny NTFY zadba o to za Ciebie! Nasze posiłki są komponowane przez zespół wykwalifikowanych dietetyków, dlatego możesz mieć pewność, że dostarczysz swojemu organizmowi wszystkiego, czego potrzebujesz w tym ważnym dla Ciebie czasie.

Jaglanka kokosowa z jabłkiem i suszonymi daktylami, kiedy nie masz ochoty na ciężkie jedzenie? A może naleśniki kasztanowe z kremem bananowo-orzechowym na dni, kiedy masz ochotę na coś słodkiego? NTFY ma w swojej ofercie aż sześć różnych rodzajów diet! U nas masz możliwość dowolnego dobierania posiłków spośród opcji dostępnych w wykupionym przez Ciebie pakiecie. Dzięki temu możesz mieć pewność, że znajdziesz wśród nich posiłki, które zadowolą Twoje kubki smakowe.

Zadbaj o zdrowie swoje oraz swojego maluszka z dietą pudełkową NTFY!

PODZIEL SIĘ

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here